1. mars 2009

Karamellkake


Nå tenkte jeg at jeg ikke skulle legge ut oppskrifter jeg ikke har prøvd å lage selv, for det synes jeg er litt lettvint og feigt, for ikke å snakke om upersonlig. "Tja, her har du en oppskrift, men jeg aner ikke om den smaker..."
Denne regelen skal jeg etter beste evne prøve å følge, men gjør et bittelite unntak nå. (Best å gjøre seg ferdig med unntakene helt i starten!;)
Min kjære mor hadde med seg denne kaken til meg tidligere denne uken, og den var så utrolig NAM at jeg går 100% god for den. Formkake er enkelt, raskt og godt!:)



Karamellkake

6 egg - eggehvite piskes stiv
6. kopper farin

Bland inn eggeplommer.

6 ss karamellsaus.
8 kopper hvetemel.
6 ts bakepulver.
400g smeltet smør.
3 kopper melk.
4 ts vaniljesukker.

180¤C i 30.min.

GLASUR.
600g melis.
200g smeltet smør.
6 ss kaffe.
4 ts vaniljesukker.
3 ss karamellsaus.


Str. på koppene avhenger av str. på form og kake. Anslagsvis ca 1 dl pr kopp hvis formen er stor.

Ingen kommentarer: