7. mars 2009

Når pus blir syk...

Sist tirsdag var vi på helsekontroll hos veterinæren. Shadow hadde rast ned i vekt iløpet av kort tid, blitt pjusk i pelsen og sov mye, og jeg var redd det var noe fryktelig galt.
Det var nettopp det det var.

Blodprøver ble tatt, men jeg fikk ikke vite resultatet med en gang. Valgte å få kattene trygt hjem i hus foran å sitte hos veterinæren unødvendig lenge og vente på prøvesvarene.


Etter undersøkelsen. Sover søtt på gulvet hos veterinæren.



Jeg gikk i noe som føltes som et år og gruet meg til den forestående telefonsamtalen med veterinæren, og til slutt, sent på ettermiddagen, ringte telefonen.
Det var bekymringsverdig. Shadows nyreverdier var skyhøye.

I tillegg hadde vi sett tegn til veldig høyt blodtrykk. Dyrlegen hadde ikke engang behøvd å stase blodårene før nålen ble stukket inn for prøvetaking.

Denne triste, tunge nyheten rammet hardt og brutalt, og sykdommen vil ikke kunne kureres/helbredes. Alt vi kan gjøre er å ta tiden til hjelp og gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg gjør ihvertfall det jeg KAN gjøre for at Shadow skal få leve et verdig og godt liv videre framover. Koste hva det koste vil!

Det som nå skjer i praksis er at pus må spise spesialfòr (nyrefòr) som vi kjøper hos veterinær. Dette fòret er snillere mot nyrene hans enn vanlig fòr er. Han skal også ta medisin mot høyt blodtrykk, hver dag. Om ca 3 uker skal vi på ny kontroll for å sjekke nyreverdier og blodtrykk.



Oppvåkning hjemme på stuegulvet.



Shadow er bare 7,5 år. Om det har skjedd en forgiftning eller om han har fått den kjente nyresykdommen PKD vites ikke enda, og jeg er ikke sikker på om jeg ønsker å vite...
Nå går uansett all energi til å få pus opp i vekt og så frisk som han kan bli.

Men, som man vet; en ulykke kommer sjelden alene. FORL (feline odontoklastiske resorptive lesjoner) er en tilstand som rammer over 70% av alle katter over 5 år. Årsaken til sykdommen er uviss, og kroppens egne celler går til angrep på kattens tenner/tannsubstans. Shadow har altså denne tannsykdommen, og må etterhvert, hvis han blir bedre av behandlingen han får nå, trekke to tenner.


Nettopp våknet opp av narkosen. Ikke akkurat overmåtelig begeistret for den nye frisyren.



Jeg synes dette er forferdelig trist. Shadow har bare levd halve livet sitt (sånn, regnet ut fra at en katt gjennomsnittlig lever ca 15 år), og det er så fryktelig synd at han skal bli plaget med kronisk sykdom så tidlig. I tillegg er han den snilleste sjelen som har satt sine fire bein på jorden. Han har en egen, helt fantastisk personlighet, og kan smelte de mest hardbarkede hjerter. Nei, dette fortjener han ikke...

Det var en gang noen som sa "bare en katt"... Jeg har en hel hønsegård å plukke med vedkommende!!!

4 kommentarer:

Lucid Glow sa...

Jeg har alltid sett på katter som mennesker, for å fornærme dem litt.

Tanja sa...

Hvis man kunne krysse menneske med katt, ville det forbedre mennesket, men forringe katten. (Mark Twain.)

rhenrik sa...

uff, det var vondt å lese, kjenner det i magen :(

Jeg har med tiden blitt mer åpen angående katter (les; før var det bastant "Nei!", nå er det ingen umulighet).

Etter å ha lest det du har skrevet om Shadow, så kjenner jeg at jeg blir skeptisk. Skeptisk, fordi jeg ikke har lyst til å oppleve slike ting, selv om det selvfølgelig også er for det meste positivt med kjæledyr.

Håper det nye foret og blodtrykksmedisinen funker over all forventning!

*X fingrene*

Irene sa...

Stakkars pus!
(og stakkars eier...)
Syke puser er ikke noe kjekt... Håper det kommer seg, og at han tross alt kan leve godt noen år til :)