23. apr. 2011

RunKeeper








For ikke så lenge siden oppdaget jeg RunKeeper, et treningsprogram på nett (finnes også for iphone) hvor du registrerer aktivitet du har gjort, f.eks. gått, jogget, syklet, stått på snowboard/ski, rodd, svømt osv. Man kan også benytte programmet dersom man trener med tredemølle, romaskin, ellipsemaskin eller ergometersykkel, man legger da inn tid og distanse manuelt.

Man plotter inn løype (f.eks joggeløype) på kart, og oppgir hvor lang tid man har brukt på løypa. Programmet regner så ut hvor langt du har løpt (eller annen aktivitet) og hvor mange kalorier du har brukt. Den lagrer også alle aktivitetene dine, så du kan gå tilbake og se hva du har gjort tidligere. Genialt!
På nettsiden kan man velge om treingene skal være private eller synlige for andre, man kan invitere andre til sitt eget "Street Team" og man kan eventuelt dele trengingene via Facebook eller Twitter. Du kan konkurrere med andre og følge med på hva andre har gjort.

Man kan også se nærmere på hver enkelt treningsøkt for å finne total stigning, se på kartet hvor man har løpt og sammenligne treningsturer. På nettsiden får man også gode muligheter til å se hvor man har løpt bra og hvor man har muligheten til å forbedre seg. Dette er svært nyttig informasjon dersom man ofte løper de samme rutene.

Etter en lang vinter med ræva godt planta i sofaen har jeg bestemt meg for å få liv i skrotten igjen. Dette programmet synes jeg er en fenomenal motivator. Bl.a. ser man konkret hva man har utrettet, og det er nesten så man får lyst til å ta seg en tur ut bare for å kunne registrere det på RunKeeper!

Det blir med andre ord spennende å se utover sommeren hvor mye jeg klarer å gå. :)

1 kommentar:

Jeanette sa...

Denne har jeg også oppdaget, helt genial!! Og motiverende også :-)