14. juli 2009

New Cats On The Block...?




New cat, ihvertfall. I entall. :-)

Jeg hadde så lenge ønsket at Athina skulle få en lekekamerat av sitt eget kaliber. Hun er ei tøff og sær dame som trenger en like tøff venn som ikke lar seg styre av henne, og som gjerne kan sette henne litt på plass.
Hvorfor ikke Shadow leker med henne? Shadow er en rolig gentleman og gidder ikke være med på hennes sprell. Han synes hun er barnslig og altfor slitsom.

Så jeg har vært på utkikk etter orientaler/siameser i flere måneder. Dette er en spesiell rase med masse personlighet, og jeg har lært at de som oftest trives sammen med andre katter av sin egen rase. Jeg var likevel litt bekymret for at Athina ville mobbe en eventuell ny katt ut av huset igjen, slik hun gjorde med britisk korthår-katten min. Men jeg syntes synd på Athina som tydelig savnet noen å leke med. Hun trengte noen som kunne slite henne litt ut. Orientalske katter har masse energi! :)

Så jeg bestemte meg for å la det stå til. Men jeg ville være meget forsiktig med hvilken katt jeg valgte. Den "første og beste" var ikke aktuelt!
Etter mange måneder med søking på nett fant jeg katten jeg har letet etter. Dette var forøvrig halvannen måneds tid før jeg skulle reise på behandlingsreise til Tyrkia, og jeg ville ikke at katten skulle kastes hit og dit iløpet av kort tid...- først til meg, så til kattepasser når jeg skulle reise bort, og så tilbake til meg når jeg kom hjem. Så for kattens beste ba jeg på mine knær om oppdretterne kunne ha pusen til jeg kom hjem igjen. Og det kunne de!!! :D

Piff, som jeg kaller han, heter egentlig Bekmørtnans Griffin og er en sjokolademasket siameser. Han har en veldig myk personlighet og er utrolig medgjørlig. Heldigvis bryr han seg lite om Athinas humørsvingninger (damer vettu...).
Athina protesterte grundig i begynnelsen. "Hva er det du har dratt inn i MITT hus??? Hvor lenge skal han være her? Jeg skal IKKE ha noe med han å gjøre!!"
Det var nesten krig her, og jeg lurte svært på hvordan dette skulle gå.

Athina var nysgjerrig, det var helt tydelig. Spesielt interessert ble hun da Piff lekte rundt på gulvet. Etter et par dager lekte de litt sammen, men ikke lenge av gangen. Athina hadde et ambivalent forhold til denne nye leieboeren. Han gikk jo an å leke med, men dette med at en ny katt hadde kommet inn i hennes territorium likte hun dårlig. Så midt i leken kunne hun plutselig snu helt om, frese og daske til Piff med poten og springe vekk og gjemme seg.

Det gikk kanskje to uker, så var de venner. Jeg var ubeskrivelig lettet! Alt ordnet seg og det var utrolig godt! Jeg vet ikke om jeg har takket oppdretterne nok for denne katten, og for deres hjelp i forbindelse med Tyrkiareisen min. (Det er ikke mange oppdrettere som vil sitte i to måneder ekstra med en katt som er langt over leveringsklar alder!)

Klikk på innleggets overskrift og se flere bilder av Piff som liten, og utvikligen fra liten baby til ung, flott gutt! Han ble født 8. Oktober 2008 og flyttet inn hos oss 22. Mai i år.


- Kan jeg kysse deg?

:)

2 kommentarer:

Irene sa...

Fine pusekattene :) Godt at de fant hverandre :)

Lisbeth sa...

Vi blir helt satt ut av all rosen du kommer med - tusen takk for alle dine gode ord! Vi ønsker å legge så godt til rette som det er mulig for våre kattungekjøpere. Vi har livslang support, og den er ikke et reklame stunt men helt ærlig ment. Vi var helt sikre på at Athina kom til å finne ut at Piff var en morsom lekekompis. En nysgjerrig orientalsk katt klarer ikke å motstå lekende venner ;o) Takk for at du er den du er, og for at du tok Piff inn til deg!