24. sep. 2008

Mitt merkelige forhold til alkohol...


Alkohol er en pussig greie. Stort sett alle har et forhold til alkohol, enten de bruker det eller er avholds.



Det jeg synes er så paradoksalt er at folk er villig til å betale i dyre dommer for alkohol, og konsumere så mye av det. For hva gjør alkoholen med deg? Den gjør deg sløv, du mister kontrollen, sjangler, du snøvler når du snakker, du mister alt av sosiale antenner, og ikke minst; du blir usexy og dum! Ikke er det så godt som de skal ha det til heller!
Og er du ekstra heldig så blir du dårlig og må kaste opp litt. - Eller hele natta, slik som en av eksene mine. Det gikk hardt ut over senga mi, det... -og forholdet.

Mange har heller ingen sperre for hva de sier i fylla. ALT er legitimt å snakke om etter x antall øl. Samtaleemner du aldri ville tatt opp i edru tilstand flyter ut på løpende bånd, og du tror du er kongen på haugen. Sjarmerende.


Du trodde kanskje ikke det, men joda, jeg drikker.
Et glass vin en fredagskveld er ok. Ditto en bailey's en lørdagskveld. Men grøftefylla holder jeg meg langt unna. Jeg gremmes ved synet av fulle folk på tur hjem fra byen i helgene. For et tragisk liv de må ha, tenker jeg da. Hvorfor vil folk oppføre seg slik? Hvorfor påfører de dette seg selv?
Unnskyldningene er mange. Jeg har hørt de fleste av dem.
"Jeg er singel og gidder ikke sitte hjemme alene og stirre i veggen en lørdagskveld."
"Alle vennene mine drikker."
Osv...

Bare i skrivende stund kan jeg komme på flere titalls ting som er morsommere OG billigere å gjøre en lørdagskveld enn å rave drita rundt på byen. (Trenger du en liste så si ifra!) Ting som er fysisk og psykisk stimulerende og som ikke gir deg en helvetes hangover dagen derpå som gjør at du sverger ved din mors grav at du aldri skal drikke igjen.
Jeg vet at du lyver.


Fulle folk er ekkelt! Til og med når jeg selv er på byen, noe som bare skjer en og annen sjelden gang, synes jeg det er ekkelt. Og når det først skjer at jeg drar på byen, så blir alltid alle andre mye mer berusa enn meg. Har fått høre det alt for mange ganger - "Du blir jo aldri full!" -Nei. Og vet du hvorfor? Fordi jeg ikke liker det!
Jeg må være himla gøy å dra på byen sammen med...

"Slitsomt" er ordet. Hundrevis av folk uten kontroll, alt for høy musikk, spylukt, utpissa toaletter, ekle menn...
Er du på sjekkern? Ingen kommer i nærheten av meg med fylleånde. Jeg rett og slett hater det! Uansett om jeg har drukket et glass vin eller to, kom ikke her med den ekle tunga di og tro at jeg vil kline når du stinker øl og cognac!


Jeg skjønner det fortsatt ikke. Folk betaler i bøtter og spann for å dra på konserter og festivaler etc. Og når man spør hvordan kvelden/helga var så husker de ikke. De går bare ut fra at de hadde det gøy, men de kan forsikre meg om at de var fyllesyk i hele to dager etterpå.
Vel investerte penger!

Nå handler ikke alt om penger, bare for å ha det sagt. Men når man møter bekjente på butikken som står med handlevogna full av 6-packs med øl og samtidig huffer seg over at kontoen er så skrapa... E.T. phone home!


Hadde alkohol blitt introdusert for første gang i dag ville det aldri blitt lovlig i Norge. Det er jeg pang sikker på.
Egentlig synes jeg det er litt synd, for tenk hvor mange problemer samfunnet ville vært foruten hvis man fjernet alkoholen?
Jeg ville ikke kviet meg for å gå ut med bikkja etter midnatt i helgene, i frykt for å møte på en stupfull idiot.
Glasshuset ville ikke luktet spy på lørdags og søndags formiddag.
Helgevolden ville blitt betraktelig redusert og folk ville hatt sunnere ting å bruke fritiden på.
Alkoholikere ville ikke eksistert og folk ville ha luktet mye bedre! Ihvertfall på søndager...

Ingen kommentarer: