26. sep. 2008

Røykeslutt

Ok da, jeg tilstår. Det sklei ut med røykinga da jeg var i Tyrkia. Jeg slutta i midten av januar -08, og hadde vært ganske så røykfri, bortsett fra litt festrøyking iblant, - helt til jeg kom hjem fra Tyrkia og oppdaga at jeg var begynt å røyke utenom fest også...!

For i Tyrkia var hver dag en fest. Man tok seg ofte en pils eller en bailey's om kvelden, og da hørte sigaretten med. Når jeg tenker meg om så ble det vel etterhvert ganske normalt å ta seg en sigarett i hver en sosial sammenheng, enten det var ved siden av baileys'en, etter lunch, etter trening, før en dusj, under en parasoll, mellom tannpuss og leggetid.....kremt...


Her sitter'a i Tyrkia med røyken i handa... :-S



Jeg hadde på forhånd sagt at -Nei! Jeg skulle ikke begynne å røyke igjen. Jeg skulle ha full kontroll under hele sydenoppholdet (kan klare å miste kontrollen maaange ganger iløpet av 4 uker...), jeg skulle røyke kun i helgene til fest, og jeg skulle nå ihverfall ikke ta med meg sigaretter hjem! Å-nei!

Så stod jeg på flyplassen da, på Gardermoen, og tenkte -Vel...det er jo litt dumt å ikke bruke kvoten sin, da...når det likevel er så billig. Kan jo gi bort sigarettene...til noen som røyker.
Så det bar med andre ord innom tax-free'en på tur hjem.

Nå er det drøye 5 uker siden jeg kom hjem fra Tyrkia. Jeg har røkt opp kvota mi. Pluss et par pakker jeg har kjøpt her nede på butikken...
Men jeg er flink! Har ikke røyka på over et døgn nå. :D


Sist gang jeg slutta gikk jeg på piller...røykesluttmedisinen Champix. Champix høres ut som en champagne, men er det ikke...
Hadde håpet å slippe pille(mis)bruken denne gangen. For det første mener jeg at det skal være mulig å slutte på egenhånd etter å bare ha røyka fast nå i 7 uker. For det andre så er medisinen ganske kostbar (men den funker som fy!), og så fikk jeg slike merkelige bivirkninger av den.
Kvalme den første uka. Hurra! Gud hjelpe meg, så kvalm jeg var! Fikk slankekur og røykeslutt i en samme pille der...
Deretter fikk jeg forstyrrelse i søvnrytmen. Våkna midt på natta etter 3 timers søvn, og fikk ikke sove igjen.
Så, da jeg endelig var kommet over den søvnløse perioden, begynte den morsomste bivirkningen; "unormale drømmer".

Jeg drømte altså at jeg var forelska i Tor Endresen! Det sier jo sitt...
Så, nå forstår dere kanskje hvorfor jeg helst ser at jeg slipper den medisinen denne gangen. :p
Men må jeg så må jeg. Er bedre med 12-24 uker på piller enn et helt liv med sigaretter... Vi får se!

(PS: Ikke alle får disse bivirkningene. Tablettene fungerer virkelig, og kan anbefales for deg som prøver å slutte å røyke! Klikk på overskriften for å lese mer om Champix.)

Ingen kommentarer: