9. sep. 2008

Nå er det jul igjen...



Jeg gleder meg ustyrtelig til jul! Det gjør jeg hvert år. Og hvis man tenker på det så er det ikke så lenge igjen nå - takket være de som ikke klarer å vente lenger enn til i slutten av september med å få opp julegatene... :p

Jeg har en sånn "tellemåte" for hele året, som gjør at jeg har noe å glede meg til hele tida. I begynnelsen av året skjer det egentlig ingen ordentlig store ting. Da gleder jeg meg mest til påske og noen bursdager til nær familie og sånn. Men mest av alt gleder jeg meg til våren!

Så, når våren kommer er jeg helt fra meg av glede, for en eller annen gang iløpet av de siste 4 månedene har jeg klart å overbevise meg selv om at jeg har havnet i et iskaldt vinterhelvete som aldri vil ta slutt...
Til våren hører selvfølgelig 17. mai med, bunader, hestehov, tivoli og sukkerspinn. Og sola, som jeg har savna så sårt hele vinteren... Jeg blir hypomanisk, får massevis av idèer og har uendelig med energi!

Så kommer den herligste årstida av alle - sommeren, som for meg er en eneste stor herlig drøm som flyr så alt for fort avsted...spesielt her nord. Du må ikke blunke, for da kan du gå glipp av den!
Men når høsten så gjør sitt inntog, da vet jeg at jeg snart har bursdag, naturen får masse fine farger, vepsen forsvinner osv... Man kan kose seg med en kopp kakao under et pledd mens høstvinden suser utenfor i kveldsmørket. Og så lenge det er fint vær så er høsten ganske OK...

Nå har vi passert bursdagen min, så nå går jeg egentlig mest og gleder meg til jul. Jul er fantastisk! Det er en fryd å få gi bort gaver som man vet blir satt pris på. Det er selvfølgelig fint å få gaver også, men tro det eller ei - jeg koser meg skikkelig med gaveinnkjøp og -innpakking til slekt og venner.
Julematen er en annen stor favoritt, og de gode, gamle julesangene går aldri av moten.





Jula er full av tradisjoner for meg. Jeg må ha med meg Grevinnen og hovmesteren på lillejulaften, og Tre nøtter til Askepott og Disneykavalkaden på julaften. Aller helst skal det være pinnekjøtt til middag, men innen jeg begynner å lage julemiddagen selv er det vel ikke bare jeg som bestemmer.....





Gaveåpningen venter jeg gjerne så lenge som mulig med. Kan vel egentlig kalles å utsette det å være ferdig med gavene! Bare det å vite at det er et helt år til neste gang......





Og familien...å være samlet alle sammen, ha ferie fra jobb og skole, kose seg sammen. Ubetalelig.
I en ellers så travel hverdag er julen en liten pustepause hvor vi bruker tid på dem man er glad i. Det synes jeg er fint. :)


Kan ikke noe for at jeg er tidlig ute, jeg gleder meg, jeg! :)


Ingen kommentarer: