29. jan. 2009

Jeg lærer aldri!

Å handle i butikken er noe vi alle gjør fra tid til annen. Det finnes i hovedsak 2 kategorier mennesker i en matvarebutikk; de som vet hva de skal ha, og de som ikke vet hva de skal ha.

Jeg prøver, så langt det lar seg gjøre, å holde meg til kategori 1. Derfor skriver jeg ofte handleliste, selv om det er bare tre-fire ting jeg skal ha. På den måten kan jeg gå målrettet inn i butikken og surfe gjennom butikken på 1-2-3. Poenget er ihvertfall å vite hva man skal ha. Do my thing and get out of there. ("Der er kyllingen ja, akkurat, da skynder vi oss videre til hylla med brød og loff, og så tar vi tomaten og agurken på vei til kassen...ferdig!")

Denne planen går som regel helt fint, bortsett fra når jeg en og annen sjelden gang på ren impuls går inn i en matvarebutikk og tenker at "Mjaa, jeg skulle nå kanskje hatt en agurk...og jeg er teeeemmelig sikker på at den loffen jeg har hjemme begynner å bli tørr nå...og kylling er det tomt for, det er jeg nå helt sikker på!"
Dette skjedde senest i dag.

Jeg trengte strengt tatt ingenting. Men jeg kom ut fra butikken med varer til over 150 kr.
Ok da, jeg skal ikke skyte meg selv (de som har fulgt med i bloggen min en stund vet hvorfor), for det var vel strengt tatt ikke så ille å kjøpe frossen kyllingfilèt, en agurk og en loff. Jeg trenger jo mat! Og safta jeg kjøpte er også litt viktig for at jeg skal klare å drikke noe nå som halsen er litt trøblete (Bodøvannet smaker klor, så det utgår!). Men den pakken med tiramisu...den kommer jeg til å forbanne fra nå av og til evig tid!

Fy søren så dum jeg er! Fy søren så godt det var!

Tiramisu er desserten du blir hekta på etter å ha smakt den EN gang! Frem til nå har ikke tiramisu vært så tilgjengelig i butikkene i Bodø. Husker jeg smakte tiramisu for første gang i Bergen for noen år siden, og så spiste jeg det for andre gang i Tyrkia i fjor. I kveld har jeg konsumert 2 stk, og skulle jerne hatt et alvorsord med den som har bestilt inn den tiramisuen til rema 1000 i Sentrumsgården!
Da jeg stod i butikken tenkte jeg at "Jaja, det må da være lov å prøve noe nytt, den er sikkert ikke god uansett, dessuten er det litt synd i meg nå, så jeg kunne trengt en ekstra god dessert..." (Dette ville aldri skjedd dersom handlelista hadde vært med!!)

Jadda! For det første; den VAR god! For det andre aner jeg ikke hva den kostet. For det tredje kan jeg ikke handle på rema mer. Det går ikke! Ikke før jeg får lønn ihvertfall...

Men, hvor paradoksalt det enn høres ut så har de endelig fått en knallgod dessert i butikkhyllene, som jeg er livredd for å bli totalt avhengig av, men som jeg også er livredd skal forsvinne ut av de samme hyllene like raskt som de kom inn, dersom folk ikke kjøper den.
Så folkens, kjøp tiramisu! Jeg har ikke lyst til å spise så mye av den, men jeg liker at muligheten er der, liksom.......


Ingen kommentarer: