20. okt. 2008

Donor-katter..?


I min søken etter kattefakta på nett snublet jeg over en artikkel om donor-katter på forskning.no. Det er jo ingen dum tanke i utgangspunktet, jeg mener, en død katt kan kanskje redde livet til en ung pus med f.eks nyresvikt e.l. På én måte skjønner jeg det blir et etisk dilemma...men dette blir for dumt, jeg siterer;
"Kritikere sier det er etiske problemstillinger knyttet til dette - særlig fordi donorkatten ikke kan gi sitt samtykke.
(- Joda, jeg fant denne katta i bakgården, og jeg lover, den sa: "Mjau, jeg gir deg nyra mi mot fire bokser Whiskas".)"
Og når i helvete blir kattene spurt om sitt samtykke før de blir brukt i diverse grusomme forsøk og eksperimenter som ofte- om ikke alltid, ender med døden?
Jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg synes om donor-katter. Tanken er interessant. Dersom katten allerede er død så mener jeg at man må kunne bruke egnede organer som potensielt kan redde livet til en annen katt. Er det derimot en eldre katt som er svekket av tidens tann synes jeg at den skal få slippe å gjennomgå en stor operasjon kun for eiers interesse. Dette blir bare egoistisk. Når en katt har tjent deg trofast i 12-15, kanskje opp mot 20 år, så har den gjort jobben sin! La den få slippe!
Friske dyr bør absolutt ikke avlives for å forlenge livet til et sykt dyr. Men med katteproblematikken i Norge synes jeg ikke forslaget om å få en nyre pluss en ekstra katt var så dumt. Hvert år fødes det i Norge ca 60.000 kattunger. Rundt 40.000 av dem får gode hjem. Resten...vel...noen blir avlivet humant hos veterinær. Andre blir forlatt i skogen e.l. Ergo finnes det mange eierløse katter som lever et uverdig liv. Har du da en nyresyk pus så kan en av disse eierløse kattene fanges inn og donere bort en nyre til katten din, samtidig som du forplikter deg å gi donorkatten et godt hjem hos deg.

Idèen er knall. Jeg ser bare ikke for meg at det skulle fungert i praksis. Desverre.
Ønsker du å lese hele artikkelen? Klikk på overskriften til dette blogginnlegget.

Ingen kommentarer: