29. mars 2011

Farsott på Facebook

Jeg vet ikke hvordan jeg skal skrive dette innlegget uten å fornærme noen. Det er ca. klin umulig. Så, da ser jeg ingen grunn til å pakke det inn i silkepapir og griper heller muligheten til å være så sarkastisk jeg bare klarer. Jeg får det tross alt servert på sølvfat.

Jeg har registrert at det er veldig populært med tøysenavn på Facebook.  De fleste det gjelder har det morsomt med å lage seg fiktive - dog meningsfulle - mellomnavn, det seg være "Pølsebrød", "Hattemaker" eller kanskje "Nikotinplaster".
Det er mulig andre ser sjarmen i å kalle seg "Gunn Brødkniv Nilsen" eller "Bent Supermann Hansen", men uansett hvor mye jeg prøver, så ser jeg det ikke.

En ganske stor del av folkene på vennelista mi har slike. Nå er det ingen av vennene mine som kaller seg verken brødkniv eller supermann - ennå (så vidt jeg har registrert), men mange av dem skifter navn ganske ofte, så kanskje brødkniv er like om hjørnet?

På vennelista mi finnes derimot følgende "mellomnavn":

Den Staute
Bygdetulling
VanTheMan
TheStig
Supersøt
Solstråle
Kaffeskål
Bigbøff
Lykkelige

Bare for å nevne noen.

Hvorfor?
Jeg har flere teorier. Å jada. En av dem er at folk har et behov for å fremstå som noe de ikke er. De bruker Facebook som et medium for å overbevise folk om at de er Van The Man. Kanskje de også er det, hva vet jeg, men i så fall skjønner jeg jo at folk trenger endel overbevisning. Folk tror stort sett alt de leser, så idéen er jo ikke dum. Leser jeg at du er Van The Man tilstrekkelig mange ganger, så tror jeg nok på det.

En annen teori er at de trenger å overbevise seg selv.
Jeg føler meg egentlig helt rævva, så nå endrer jeg navnet mitt til "Lykkelig" på Facebook og ser om det hjelper. Istedet for å gå til psykolog, lissom. Billigere er det også.

Skjemmes folk over navnet sitt? Funker det å spaise det opp med litt "Bigbøff" eller "Kaffeskål"?
Handler det om å ha et varemerke? Er det en type humor jeg ikke forstår?

En annen teori er at folk dikter opp navn fordi de kjeder seg.
Kutt ut, dere kjeder oss også.

3 kommentarer:

Hildes lille verden sa...

Har bare en ting å si, enkelt og greit; Helt konge!! :D

rhenrik sa...

Robert The King Henriksen!
:-)

Sir Roger "Cool" Karlsen of Bodø, Nordland, World and Universe...aka the best ever! sa...

Helt enig!