15. okt. 2009

Facebookhorer og andre plagsomme mennesker



Det er synd, men sant. Facebook har blitt et eldorado for oppmerksomhetshorer. Enkelte menneskers behov for oppmerksomhet rundt seg selv går ut i det uendelige. Folk syter og klager over de mest utrolige ting og finner stadig nye metoder for å oppnå den etterlengtede oppmerksomheten de trenger.

For dem som har klaget så mye at de rett og slett ikke finner på mer å klage over finnes det heldigvis "applications" som man kan spamme vennene sine med. Mange pustet lettet ut da blokkeringsfunksjonen for app.invitasjoner kom. Men hva skjedde? App.resultatene startet å dukke opp på hovedsiden, i søkk og i kav!

Det kom heldigvis en blokkeringsfunksjon for dette også, men det dukker stadig opp nye løsninger for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Kan ikke forestille meg at folk føler behov for å dele hvor mange tokens de vinner i bingo av noen som helst annen grunn enn nettopp dét. Dette kan knapt kalles noe annet enn spam.


Å poste hundre bilder av seg selv med trutmunn havner også under kategorien spam.
Ikke er det spesielt pent å se på, og det apellerer gjerne til én spesiell type mennesker. Det jeg prøver å si er: spar oss.


Listen over plagsomme mennesker på facebook er lang. Oppmerksomhetshorene er riktignok noen av dem som ruver høyest på tronen, men de er slettes ikke alene. Ved siden av dem sitter dem som liker å bruke statusen sin til gjentatte ganger å skjelle personer. Selvfølgelig er de fleste utskjelte personer som ikke har facebookprofil og dermed ingen mulighet til å forsvare seg. Slutt og gnål! Jeg interesserer meg ikke for hva leieboeren eller naboen din foretar seg. Hadde jeg gjort det ville jeg kontaktet dem og oppfordret dem til å anskaffe seg en facebookprofil.

Facebook florerer også av mennesker som er lidenskapelig opptatt av noe, og som tror jeg vil bruke hele dagen på å lese om det.
Jeg er rimelig sikker på at livet ditt handler om mer enn bare mat. Eller hunden din.
Jeg vet at du er stolt av barna dine, men jeg orker ikke høre om hver eneste tann, bleie og sykdom...









Det mest patetiske jeg vet må være interne facebookstatuser av typen "jeg ler av deg og synes du er dum, men jeg er så smart at jeg formidler det ut til vennene mine på en måte som gjør at du ikke skjønner det er deg jeg snakker om". Ingen blir imponert av internvitser de ikke forstår, du risikerer tvert imot å fornærme noen hvis de tror den interne vitsen er et skjult spark i deres bak.

Alle kjenner vi noen som til enhver tid strever med å gi inntrykk av at livet deres er helt perfekt, feilfritt, honningglassert og rosenrødt. - Med kirsebær på toppen. - Etterfulgt av tre hjerter. <3<3<3 Her lukter det kunstig søtningsstoff! Kan det være suketter? Det er helt OK at man er litt selektiv med hva man deler av sorg og elendighet, men folk driter ikke sukkerspinn med jordbærduft heller! Det blir tilslutt litt slitsomt!














Noen som virkelig fortjener å havne på listen er "rettskrivingspolitiet", Denne kjenner du igjen som han/hun som ofte bruker kommentarfeltene til å korrigere hver eneste lille skrive- og kommafeil de finner hos andre. Det som forundrer meg er at "rettskriverne" ofte har så mange skrivefeil selv. Jeg legger ofte merke til skrivefeil hos andre, men det er ikke verre enn at hjernen min klarer å tolke setningen til tross for at der mangler en bokstav. Kanskje det er dette rettskriverne sliter med? Til de med ambisjoner om å bruke facebook til å lære hele norges befolkning rettskriving har jeg bare én ting å si; lykke til!



Sist men ikke minst kommer vi til en samlet gruppe av FB-brukere, som alle er jevnt over slitsomme.
De som kun er ute etter å kverulere, irritere og gjøre livet surt for andre.
De som sender invitasjoner til omtrent alt som eksisterer av grupper og events.
Og sist men ikke minst de som har kjedelige statuser. Stating the obvious. "Ny uke." "Nå er det natt." "Nå er det helg." Det blir som han i reklamen; "Jasså...så du står her og maler..."



Det kan se ut som det er litt av en utfordring å være på Facebook. Jeg forstår ikke at så mange klarer å holde ut! :) Det viktigste er vel å få nye venner, samt holde kontakten med gamle. Leke seg litt. Dele minner, gleder og sorger, interesser og sladder. :)



Fremdeles ikke ferdig med å Syte og Klage? Legg han til som venn! Du finner han selvfølgelig på Facebook!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Wow, må bare si, utrolig velskrevet innlegg! Og soooo true! :D

ann helen sa...

hehe, bra skrevet. Må si jeg kjenner igjen meg selv i mange av punktene dine, men likevel tar jeg det med et smil om munnen. Men hva mener så du? Hva er en ok ting å skrive i statusfeltet på facebook?