1. okt. 2009

Klin Kokos!


Jeg elsker kokos! Kokosmakroner, kokosboller, bounty, bountykake... Men dette er kanskje ting alle liker og kjøper/lager av og til?

Vet forsåvidt ikke om noen som kjøper hel kokosnøtt på butikken og drikker kokosmelka... Det gjør nemlig jeg!
Resten av nøtta har alltid vært et problem. Har sett for meg at jeg trenger en motorsag for å få den åpnet, og dermed har hver eneste nøtt har endt opp i søpla hos meg. Neste gang skal jeg forsøke et tips jeg har lest; legge kokosnøtta i en varm stekeovn, 200 grader, i cirka 20 minutter, og deretter legge den i et håndkle.
Nøtta vil revne og være lett å slå åpen. Håndkleets funksjon er å fange opp biter og splinter fra skallet. Fruktkjøttet kan brukes i eksotiske retter, eller spises naturell som snacks. :)

For å åpne nøtta (kun for å få ut melka) bruker jeg en vinopptrekker i det ene "øyet" (kokosnøtta har 3 "øyer"). Skrujern kan også brukes. Det er ikke så mange i min omgangskrets som driver med dette, så jeg har måttet bruke fantasien og eksperimentere på egenhånd for å finne en brukbar metode.

Nå forsøkte jeg faktisk nettopp å google, og da kom "hvordan åpne kokosnøtt" opp som automatisk forslag. Det finnes altså flere som lurer på dette. :)
Da er det klart at skrujern og vinopptrekker er et ofte brukt verktøy til åpning av kokosnøtt!

Anyways, ville bare anbefale kokosmelk rett fra nøtta. Nesten bedre enn cola på en lørdagskveld! :)

Ingen kommentarer: